Kipufogó dobok és alkatrészeinek árai, autótípus szerinti keresése
A kipufogó rendszerek
A kipufogó rendszer fő feladata az égés termék továbbítása a szabadba, valamint a kiáramló gázok hangtompítása. Ehhez is, mint minden alkatrészhez az autóban mérnöki munka szükséges, mert meg kell tervezni, hogy hogyan nézzen ki, és hogyan legyen hangolva.
A kipufogó rendszer felépítése:
A kipufogó rendszer a motor kipufogó torkától, egészen a kipufogó végig tart. Kezdetekben a kipufogó gázt úgy vezették el, hogy a kipufogó csonkról, ami egy gyűjtő cső összeterelték a gázt egy csőbe, majd beterelték a gázt egy dobba, és ki a szabadba. Ezeknek a rendszereknek igen hangos volt a működésük és persze nem voltak környezet kímélőek sem. A mai modern autókban már több alkatrészből áll egy ilyen rendszer, lássuk egyenként:
Kipufogó torok
Ez az alkatrész arra hivatott, hogy összegyűjtse a kipufogó gázokat a motor valamennyi hengeréből. Azon modelleknél ahol soros motor van, ott egy leömlőt használnak, míg például a V motoroknál már 2 van elhelyezve.
Katalizátor
Előző cikkünkben már beszéltünk róla részletesen, itt max annyit jegyeznék meg, hogy lehet közvetlenül a leömlőben is, vagy a rezgéscsillapító után, ez típustól és kialakítástól függ.
Részecskeszűrő
A részecskeszűrő a modern diesel autókban van beépítve, és a káros anyag kibocsájtás másik nagy éllovasa. Ez minden esetben a kipufogógáz koromtartalmát hivatott összegyűjteni és adott időben semlegesíteni. Annyit érdemes tudni annak, akinek ilyen szűrő van a kocsijában, hogy ezt jobbára inkább autópálya használatára van kalibrálva, a városi életet nem szereti, ennek köszönhetően hamar eltömődik, és mehet a regenerálás.
Rezgéscsillapító
A kipufogó torok és a középső dob és/vagy katalizátor között szokták elhelyezni. Ez egy olyan kipufogó cső toldat, amely valamennyi mozgást enged a rendszerhez képes, és ezzel csillapítják a motor kipufogóra gyakorolt rezgéseit. Felépítését tekintve, belül harmonika alakú könnyen hajló fémszerkezet, melyet kívülről védőhálóval erősítenek meg. Ez az egyik legsűrűbben cserélt alkatrész.
Középső kipufogó dob
A kipufogórendszer első dobja, benne terelő lemezek segítségével lassítják a kipufogó gáz sebességét, ezáltal csökkentve a hanghatásokat.
Hátsó kipufogó dob
Tulajdonképpen ugyan olyan kialakítású, mint a középső dob, feladatát tekintve is ugyan ezeket lehet róla elmondani.
Kipufogó Vég
Ez általában tuning boltokban kapható és csavarokkal lehet rögzíteni a kipufogó cső végére. Funkciója nincsen, csak az esztétikailag alkalmazzák.
Hő védő lemezek
Na, ezek azok az alkatrészek, amelyek azt segítik elő, hogy ne melegedjenek túl a kipufogó körül található elemek, mivel a kipufogó igen magas hőmérsékletre fel tud melegedni.
Lambda szonda
És természetesen a lambda szondáról sem feledkezhetünk meg, ami a katalizátorba van „beleszúrva”, hogy a tökéletes égéshez adjon kellő információt a motorvezérlésnek. Rossz hír hogy most már 2 szonda is van egy-egy autóban.
Felfüggesztő gumi
Majdnem kimaradt az az alkatrész, ami talán ugyan olyan fontos és sérülékenyebb elem, mint a kipufogó. Ezek a kipufogó felfüggesztő gumik. Ezeknek a segítségével függesztjük fel a karosszériához.
S hogy miért kell ehhez is komoly mérnöki munka?
A kipufogó mindazon által, hogy kipufogógáz kivezetésére szolgál, más funkciót is ellát. Nem hiába van a kis köbcentis, autón kisebb kipufogó, míg a nagyobb autón nagyobbak, miért nem gyártanak egyformát? A rendszernek egy fajta fojtást is el kell látnia, amivel a kipufogó gáz gyors kiáramlásával az autó teljesítményt veszítene. A motor működési elvében ugyebár úgy van, hogy a munkavégzés ütem alatt, amikor a dugattyú lefele halad és már éppen elér az aljára, akkor már minimálisan nyílik a kipufogó szelep, ez által segítve az égéstermék mihamarabbi elvezetését, de nem mindegy a sebessége, ugyanis ha túl gyorsan történik, akkor a munkaütem energiájának akár a fele is a kipufogón keresztül a szabadba áramolhat, ami fogyasztás növekedést és teljesítmény romlást okozhat.
Kipufogó gyakori hibái:
A kipufogó egyik leggyakoribb hibája a korrózió. Ilyenkor a kipufogó, bármely részén lehet lyuk vagy a korrózió általi törés, de ha lehet ne ilyen módon javítsuk.
A másik nagyon gyakori hiba, a kipufogóban elhelyezet rezgéscsillapító átégése, kilyukadása vagy törése.
És végül igen gyakori hiba az is, amikor valamilyen környezeti behatás következtében a kipufogó eltörik, vagy behorpad, esetleg a dobokban lévő terelő lapok összetörnek. Ez leggyakrabban a földutakon való használat közben szokott előfordulni.
Leszakad a kipufogó felfüggesztő gumi. Mivel ez az apró, de igen nagy feladatot ellátó alkatrész is ki van téve a kipufogó és a környezeti hőnek, és a téli sózásnak, igen sok esetben megfárad és elszakad. Ilyenkor azoknak a cseréjével orvosolható a probléma.
Tömítetlenség: Akkor beszélünk tömítetlenségről, ha valahol a rendszeren kiszökik a kipufogógáz úgy, hogy rendszerben található összes elem ép. Ezt úgy tudjuk letesztelni, hogy amikor még hideg a motor a kipufogó cső végét a kezünkkel lefogjuk. Ha a gáz kinyomja a kezünk, akkor minden rendben, ha viszont könnyen ott tudjuk tartani a kezünket és közben sziszegő hangot hallunk valahonnan, akkor valószínű valamelyik tömítés át égett. Ilyen tömítés lehet egy tűzkarika, egy Y tömítés egy torok tömítés vagy akár a kipufogó sor tömítés is. Vannak rendszerek ahol, a két cső egymáson fekszik fel, és úgy tömít, ezekre a helyekre pasztát szoktak kenni, mely egy cementes anyag és hő hatására keményedik. Ezek is hosszú idő után simán kitudnak égni.
Mit csináljunk, ha a kipufogónk menet közben tört el?
Akinek van vagy volt idős autója és hosszabb távon használta, már biztos járt úgy, hogy amikor a legjobban sietett akkor szakadt le a kipufogó. Ilyenkor érdemes mihamarabb megállni és valamilyen módon a leszakadt dobot az autóhoz valahogy rögzíteni, ha nem tudjuk levenni, és amilyen hamar csak lehet menni a szerelőhöz.
Milyen alkatrészeket válasszak?
A kipufogó dobokból több márkával is találkozhatunk, de talán a Bosal az egyik legelterjedtebb márka. Ettől függetlenül más márkájú dob is lehet ugyan olyan jó, például a Walker vagy akár az Polmo. Mind a négy márka jó dobokat forgalmaz, bátran merjük őket ajánlani.
Milyen rezgéscsillapító kell az autómra?
Mivel a flexibilis kipufogó cső toldat egy sarkalatos pontja a kipufogó rendszernek, segítünk kiválasztani az Ön autójához az oda illőt. Önnek nincs más teendője, mint megkéri a szerelőt, hogy mérje meg a kipufogó cső átmérőjét a rezgéscsillapítónál illetve meg kell mérni még a teljes hosszát. Az alábbi táblázatban csőátmérő mm szerint osztályozva van, hosszúsága pedig mm-ben van megadva.
beltéri ajtó árak, ajtók, cpl beltéri ajtó, fürdőszoba ajtó, beltéri ajtó ár, műanyag beltéri ajtó, mdf ajtó, műanyag erkélyajtó, ajtó nyitásirány, ajtólap
beltéri ajtó árak ajtók cpl beltéri ajtó fürdőszoba ajtó beltéri ajtó ár műanyag beltéri ajtó mdf ajtó műanyag erkélyajtó ajtó nyitásirány ajtólapbeltéri ajtó árak, ajtók, cpl beltéri ajtó, fürdőszoba ajtó, beltéri ajtó ár, műanyag beltéri ajtó, mdf ajtó, műanyag erkélyajtó, ajtó nyitásirány, ajtólap
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.