Dízel részecskeszűrő
A dízel részecskeszûrő (DPF, Diesel Particulate Filter) a környezetre káros részecskéket, ill. a kormot szûri a dízelmotorokból kiáramló gázokból.
Lényegében egy olyan szerkezetről van szó, ami a gázolaj tökéletlen égéséből eredő korommaradványt gyûjti össze, és égeti el. A Diesel részecskeszûrők gondolata először az 1970-es években fogalmazódott meg a belélegzett részecskék okozta károk miatti aggodalmak okán. A részecskeszûrőket már 1980 óta használják nem közútra tervezett gépeken, autókban pedig 1985 óta. A közepes és nehéz teherautók dízelmotorjainak kibocsátását először 1987-ben Kaliforniában szabályozták. A kipufogógázokra vonatkozó szabályozás 2009-től, az 'Euro 5' szabvány életbelépésétől követelte meg a DPFúj dízelautók kipufogóiba való szerelését.
Passzív és aktív részecskeszûrő
Ez passzív részecskeszûrés esetén automatikusan történik autópályákon, gyorsforgalmi utakon, ahol a kipufogó hőmérséklete megfelelően magas. Mivel sok autót nem így használnak, a gyártók beépítenek egy motorvezérlő számítógépet (Engine Management Computer), mely elvégzi ezt a folyamatot. Ez az aktív részecskeszûrő. Amikor a szûrőben lévő korom mennyisége elér egy bizonyos szintet (kb. 45%-ot) a motorvezérlő chip (Engine Control Unit, ECU) növeli a kipufogó gázok hőmérsékletét, hogy a felesleget elégesse. Ha az adott utazás túl rövid, a korom elégése nem tökéletes, a mûszerfalon egy jelző is kigyulladhat, mely a szûrő részleges eltömődésére utalhat. Egy ilyen ciklust be kell tudni fejezni 10 percnyi, óránkénti legalább 40 mph (mérföld/óra) sebességû vezetéssel, mely után a jelzőfény el kell aludjon.
Az aktív szûrés jelei:
· a hûtőventilátorok mûködnek
· az alapjárat megnövekedő fordulatszáma
· az automata start/stop rendszer deaktiválódása
· az üzemanyag fogyasztás enyhe növekedése
· a kipufogó gázok forró, keserû illata
· a motorhang változása
Ha a szûrés egy elégtelen vezetési ciklusból következően sikertelen, a hengerekbe fecskendezett további üzemanyag nem ég el és az olajteknőben gyûlik össze. Ennek eredményeként az olajminőség romlik és az olajszint nő. A legtöbb DPF-es motorban van olajminőség-, ill. viszkozitás mérő. Fontos, hogy az olajszint ne nőjön a mérőpálca maximuma fölé, mivel a dízelmotorok a saját olajukat is fogyaszthatják túlzott olajszint esetén, ezzel akár a motorban is károkat okozva. A DPF jelzőfény ignorálása esetén, relatíve lassú, stop/start mintájú vezetés mellett a korom tovább töltődik kb. 75%-os szintig, ekkor a mûszerfal egyéb jelzőfényei is kigyulladhatnak. Ezen a ponton a gyors haladás önmagában nem lesz elegendő és az autó mesterséges beavatkozásra szorul, tehát szerelőhöz kell vinni. Beavatkozásra akkor van szükség, ha az aktív szûrés feltételei nem teljesülnek vagy ha a korom mennyisége olyan szintet ért el, ahol a normál szûrés már nem mehet végbe. Ez kb. 70%-os koromtöltöttségnél következik be. Ekkor a jármû alacsonyabb teljesítményre kapcsol a további károk elkerülése érdekében. Ekkor diagnosztikai eszköz segítségével mehet végbe a szûrés. Kb. 85%-os szint felett a szûrés már nem történhet meg és a részecskeszûrőt ki kell venni csere, ill. tisztítás céljából
Tényezők, melyek megakadályozhatják a normál szûrést:
· gyakori, rövid utak, melyek során a motor nem éri el a normál üzemi hőmérsékletet
· rosszul választott motorolaj típus – a DPF-el szerelt autók alacsony hamu- és kéntartalmú olajokat igényelnek
· a beömlő, az üzemanyag vagy a kipufogógáz-visszavezető rendszer (Exhaust Gas Recirculation, EGR)hibája tökéletlen égéshez vezethet, mely növeli a koromtöltöttséget
· felvillanó figyelmeztetőlámpa vagy a motorvezérlő elektronikával kapcsolatba kerülő hibás diagnosztikai kód megakadályozhatja az aktív szûrést
· az alacsony üzemanyagszint megakadályozhatja az aktív szûrést, általános szabályként az üzemanyagtartály legalább negyede szükséges
· olajcsere intervallum – az intervallum be nem tartása megakadályozhatja a szûrést
· adaléktartály üres vagy alig töltött - ha a jármû Eolys™ adalékanyagot igényel, ennek alacsony szintje akadályozhatja a szûrést
Ha továbbra is figyelmen kívül hagyja a vezető a figyelmeztetéseket és a koromtöltöttség tovább nő, az autó nem mûködik majd megfelelően és a legvalószínûbb forgatókönyv szerint egy új, munkadíjjal és diagnosztikai ráfordítással együtt fizetendő DPF-re lesz szükség.A sikeres szûrés utáni hamumaradék eltávolíthatatlan és idővel eltömíti a szûrőt. A részecskeszûrőket több mint 100000 mérföldes futásteljesítményre tervezik, de a jármûvek megfelelő mûködtetése esetén sok magasan túlteljesítheti ezt. Az ún.„falon átszûrő” (Wall-flow) részecskeszûrők rendszerint a korom 85%-át szûrik, míg bizonyos körülmények között megközelíthetik a 100%-os hatékonyságot is. Bizonyos szûrők egyszer használatosak, melyeket cserélni kell, amint megtelnek káros anyaggal. Más szûrők az összegyûlt részecskéket elégetik egy katalizátor segítségével. Szükséges a szûrő rendszeres tisztítása.
zártszelvény, előtető, zártszelvény árak, oszloptartó, korlát, zártszelvény ár, lépcsőkorlát, menetes szár, rozsdamentes, cső
zártszelvény előtető zártszelvény árak oszloptartó korlát zártszelvény ár lépcsőkorlát menetes szár rozsdamentes csőzártszelvény, előtető, zártszelvény árak, oszloptartó, korlát, zártszelvény ár, lépcsőkorlát, menetes szár, rozsdamentes, cső
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.