Motorolaj
Motorolaj webáruházunkban könnyen rendelheted meg autódhoz megfelelő olajat. Olajshop kínálatunkban kizárólag megbízható forrásból származó eredeti olajakat találhatsz. Az olaj mellé kikeresheted a megfelelő szűrőket is.
Kattints az alábbi linkekre az olajválasztékunk megtekintéséhez:
20w50
15W40
15W50
10W40
10W50
10W30
5W40
5W30
0W30
A motorolaj nem más, mint a belsőégésű motor kenésére használt kenőanyag. Elsődleges feladata a motor mozgó alkatrészeinek kenése. Feladata a fém-fém közötti súrlódás csökkentése. Továbbá a hő elvezetése, a motor tisztántartása, a tömítések kondicionálása és a fém alkatrészek korrózió elleni védelme.
Motorolaj cseréje legalább évente ajánlott, még abban az esetben is ha a gyártó által előírt olajcsere periódust km-ben még nem értük el.
Milyen motorolaj jár az autódba?
Ebben a kérdésben a szakemberek is a gyártók katalógusára támaszkodnak. Lehet okoskodni, de az autógyártók és a motorolaj gyártók labóratóriumi vizsgálatok ezreivel támasztják alá, hogy melyik motorba melyik olaj a legmegfelelőbb. Ezek az érvek sokkal hitelesebbek, mint valakinek a szerelője, vagy barátja mit ajánl, vagy mire esküszik.
Kiskereskedelmi értékesítésnél sokszor szembesülünk azzal, hogy nem megfelelő olajt öntenek a motorba. Sokszor hivatkoznak arra, hogy az túl drága, vagy ezelőtt nem olyat használt.
Néhány motorolaj gyártó katalógusából, kikeresheted, hogy milyen olajat ajánlanak az autódhoz:
Castrol
Eneos
Total
ELF
Shell
Aral
Mannol
Olajshop palettánkon a legnagyobb és legnépszerűbb motorolaj márkák megtalálhatóak:
Castrol, Mannol, Eneos, Motul, Total, Elf, Shell, Mobil, Agip, Selenia és Aral motorolajak. Továbbá megtalálhatóak kínálatunkban gyári motorolajok is.PL.: BMW, Opel és Ford.
Miből áll a motorolaj?
Motorolaj kb. nyolcvan százaléka alapolajból áll, a maradék húsz pedig adalék. Az arányok attól függően változnak, hogy milyen viszkozitású és teljesítményszintű az olaj. Az egyszerűbb olajoknál kevesebb az adalék, ezért ezek olcsóbbak is.
Mit jelent az ásványi és a szintetikus kifejezés?
A szintetikus egyszerűen annyit jelent, hogy nem a természeti erők hozták létre mindenféle elhalt őslények maradványaiból, hanem vegyi üzemekben állítják elő.
Az alapolaj felelős hideg oldali viszkozitásért, amit -15 °C alatti hőfokon mérnek (a 20W-s olajat mérik -15 fokon, 5W-nként öt fokkal csökken a mérési hőmérséklet, azaz a 0W-s olajok viszkozitását már -35 fokon mérik). A szakma nyelvén annál sűrűbb, vagy vastagabb, vagyis annál tovább tart neki, míg indítás után eljut mindenhová.
Az alábbi táblázatban látható, hogy melyik besorolás, milyen hőmérsékleten használható.
Az ásványi alapolajok egyszerű kőolajfinomítványok. Hogy mi számít jó kőolajnak? Amiből kevés nem odavaló anyagot (kén, viasz, stb) kell eltávolítani ahhoz, hogy használható alapolaj legyen.
A másik csoport a szintetikus olajok alapanyaga, de ilyenek kerülnek az úgynevezett rész-szintetikus motorolajok bázisolajaiba is, az ásványi alapolaj mellé. Ezek úgynevezett hidrokrakkolt, hidroizomerizált olajok. A lényeg, hogy elágazóbbak a molekuláik szénláncai. Ez egy jobban teljesítő alapolaj, kisebb párolgási veszteséggel, jó öregedésállósággal, megfelelő hidegindíthatósággal. Lényegében a nagy mennyiségben használt motorolajok alapja, ma tipikusan a 10W, 5W kezdetű viszkozitási osztályokhoz.
A teljesen, full-szintetikus motorolajokhoz már kémiai szintézissel állítják elő az alapolajat, amit poli-alfa-olefinnek hívnak. A vegyészek pontosan be tudják állítani a megfelelő végeredmény. Stabil, bírja a meleget, lassan öregszik, kiváló hidegindíthatóságot ad, az extrém körülményeket is bírja. Ezek leginkább a 0W-kezdetű fullszintetikus olajok.
Meddig jó az olaj?
Addig, amíg az adalékcsomag tart benne, illetve nem lesz sok benne a szennyeződés. Senki sem tudhatja előre pontosan, hogy egy kilométeren mekkora igénybevételt kap az olaj, mivel a megtett távolság nem tükrözi ezt pontosan. Ennek megfelelően kellő nagyvonalúsággal adalékolják az olajat, az adalékok kifogyásától nem kell tartani. Valójában a mai autókban az olaj elhasználódásának a fő oka az elszennyeződés.
Többször felvetették ügyfeleink a kérdést, hogy van-e az olajnak szavatossága?
A legtöbb esetben a termékükön feltüntetik a gyártási dátumot az gyártók. A szavatosság időtartamáról ahány szakember, annyi vélemény, egyben viszont konszenzus születhet, 10 éve gyártott olajat már nem érdemes felhasználni. Valószínűleg a motornak nem lesz tőle semmi baja, de az eredeti vegyi összetétel még alapvetően steril környezetben is megváltozhatott, avagy mehet lánckenő vagy legolcsóbb olaj kategóriába.
De miért kell lecserélni az olajat, ha alig használtam az autót?
Azért, mert a motor nem egy zárt olajosflakon. Amikor érintkezett az égéstermékekkel, a vízzel és a savakkal, megkezdték az adalékrendszer kikezdését, beindult a szennyeződések felhalmozódása, és bármit csinálunk, az olaj fölött elrepül az idő.
És hová tűnik az olaj, ha utánna kell tölteni?
Elég, vagy kisebb mértékben elpárolognak. Esetleg olajcseppek formájában távozik, például a turbó labirinttömítéseinél, szelepszár-szimmeringnél. Ha ezek jók, akkor csak kevés, aztán idővel egyre több. Néhány motortípusál egy-egy olajcserénél akár 1 liter olajfogyasztás is megengedett.
Mit jelent az API és az ACEA kifejezés?
Az API egy amerikai minősítő rendszer. Egyre inkább háttérbe szorul Európában. Az S sorozat a benzines erőforrások kenőanyagainak osztályozására, míg a C sorozat a dízelmotorokhoz ajánlott kenőanyagok besorolására szolgál. Minél előbbre tart a második betű az ábécében (pl. SG, SJ, SL, SM), annál jobb minőséget takar.
Az európai szabványsorozat, az ACEA már nem ennyire egyszerű. Az A személygépjármű benzines motorjainak kenőanyagaira, a B személygépjármű dízelmotorjainak olajaira, a C részecskeszűrővel szerelt személygépjármű-dízelmotorok kenőanyagaira, az E pedig tehergépjármű dízel motorok olajaira vonatkozik. Az A és a B kategória 2004-től kötelezően együtt vizsgálandó, így egy adott olaj meg kell hogy feleljen mind benzines, mind dízelautóba.
Az A3/B3 elfogadás egy általános, korszerű motorolajat takar.
Az A1/B1 az előző vizsgálatok kiegészítve üzemanyag takarékosságra vonatkozó előírással, illetve alacsony SAE viszkozitási elvárás (SAE 0W/5W-20/30).
Az A3/B4 alapja az A3/B3 vizsgálat, illetve kiegészül egy VW PDTDI (505.01) motorpadi vizsgálattal.
Az A5/B5 mindhárom előző elfogadást egyesíti szintén alacsony viszkozitási érték mellett.
A C1/C2/C3/C4 előírások, leegyszerűsítve, az A5/B5 teljesítmény szint mellett alacsony SAPS- (szennyezőanyagok) tartalmú olajokat takarnak, ami a részecskeszűrők élettartam-megóvásában fontos.
Összefoglalva:
Ha kipróbálsz egy márkát, és meg vagy elégedve vele, akkor azt a típusú olajat használd amit ajánlanak az autódhoz, és ha meg vagy elégedve vele akkor mindig ezt a márkát használd!
De sokszor jön a válasz laikusoktól, hogy abból sokat eszik az autó, és inkább adjuk esetleg sűrűbb olajat.
A vásárlónak mindig igaza van, de a nem megfelelő motorolaj használata hosszabb távon komoly problémákat okozhat a motorban.
És ne feledjük el, hogy egy több százezres kilóméteres motorban ami folyamatosan karban van tartva, ami megkapja a neki megfelelő kenést többet ér mint egy kevesebb kilóméteres testvére ami a helytelen olajválasztás miatt nem kapja meg a neki megfelelő folyékony aranyat.
Összefoglalva:
Ha kipróbálsz egy márkát, és meg vagy elégedve vele, akkor azt a típusú olajat használd amit ajánlanak az autódhoz, és ha meg vagy elégedve vele akkor mindig ezt a márkát használd!
De sokszor jön a válasz laikusoktól, hogy abból sokat eszik az autó, és inkább adjuk esetleg sűrűbb olajat.
A vásárlónak mindig igaza van, de a nem megfelelő motorolaj használata hosszabb távon komoly problémákat okozhat a motorban.
És ne feledjük el, hogy egy több százezres kilóméteres motorban ami folyamatosan karban van tartva, ami megkapja a neki megfelelő kenést többet ér mint egy kevesebb kilóméteres testvére ami a helytelen olajválasztás miatt nem kapja meg a neki megfelelő folyékony aranyat.
A helytelen olajválasztás több problámát is okozhat a motornak.
partyparadicsom, ps5 árukereső, gázkonvektor szerelés videó, diprophos vélemények
partyparadicsom ps5 árukereső gázkonvektor szerelés videó diprophos véleményekpartyparadicsom, ps5 árukereső, gázkonvektor szerelés videó, diprophos vélemények
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.