Üzemanyagszűrő
A modern nagy teljesítményû befecskendező rendszerek megkövetelik a minőségés a tiszta üzemanyagot.
Egy jó minőségû üzemanyagszûrő igazodik az érzékeny befecskendezők magas igényeihez, valamint a sajátos tulajdonságú az alternatív üzemanyagokhoz, mint például a biodízel. Rendkívül finom szûrőanyagot alkalmazva az üzemanyag megbízhatóan megszabadul a nemkívánatos szennyeződésektől. A szûrők védelmet nyújtanak a befecskendező rendszereknek a kopás és a korrózió ellen, így segít a motor zökkenőmentes mûködésében. A megfelelő hatás pozitívan tükröződik a karbantartási költségeken is.Régebbi autókban egy sima kis átfolyó szûrő volt. Mûanyag házban vagy papír vagy nagyon sûrûlyukú kis mûanyag szita volt benne ez a szûrő védte a karburátort. Az újabb autóknál vagy közvetlen az üzemanyag pumpa után helyezték el vagy a motortérben (pl a dízeleknél). Mind a két szûrő autó specifikus! Benzinszûrő: Fontos szerepe van, hogy a modern autók befecskendező szelepjei egy kis kosszal se találkozzanak, mert elégé érzékeny finom szerkezetek könnyen meghibásodnak. Nagy részük a kocsi alsó részén található kettő, vagy három kimenettel. Ezen szûrőkön a benzin átfolyik és úgy szûri meg. Különböző nyomások lehetnek, az autó típusától függ, hogy hány báros az üzemanyag ellátó berendezése. Az új TSI motorokba már vannak 6(bár)-osak is. Cserénél semmi forró vagy égő tárgy ne legyen a közelben. Gázolajszûrő: Többsége a motortérbe van egy álló szûrő de van amelyikben betétet lehet cserélni. De elterjetebb a az egészben cserélhetők. Ezeknek a szûrûknek gázolajt kell megszûrniük. Pár autóhoz a gázolajszûrők úgy készülnek hogy az alján egy csatlakozó s van, ezek a szûrők víz érzékelősek. Diesel autóknál, szûrőcserénél figyelni kel, vagyis utána le kell légteleníteni a rendszert mert érre érzékenyek mint pl a ha gázolajban víz található.
Vezérmű
A vezérmû a dugattyús szerkezetek (pl. belső égésű motorok, hőerőgépek, szivattyúk) hengereinek töltését és ürítését végző szelepeket vezérlő gépelem.
Belső égésû motorok
A belső égésû motorokban a levegő beszívására ill. az égéstermékek kibocsátására szinte kizárólag szelepeket használnak. A szelepeket mozgató vezérmû egy vagy több vezérmûtengelyből ("bütyköstengely") áll. A kétütemû motorok mûködhetnek a dugattyú által vezérelt résszelepekkel, ilyen esetben nincs szükség külön vezérmûre, de létezik szelepes kétütemű motor is, leggyakrabban hengerenként egy darab kipufogószeleppel. A kétütemû motorokban a vezérmûtengely a főtengellyel azonos fordulatszámmal forog, a négyütemû motorokban a vezérmûtengely fordulatszáma a főtengely fordulatszámának a fele.
A belső égésû motorokban a vezérmûtengely elhelyezkedésétől függően a következő elrendezéseket találjuk
· SV (Side Valve) – Alul vezérelt, oldalt szelepelt
· IOE (Inlet Over Exhaust) – Alul vezérelt, oldalt szelepelt, a függő szívószelep az álló kipufogószelep fölött
· OHV (Over Head Valve) – Alul vezérelt, felül szelepelt
· OHC (Over Head Camshaft) – Felül vezérelt, felül szelepelt
A korszerû személygépkocsi vezérmûvek manapság szinte kivétel nélkül OHC elrendezésûek, a 4 szelepes hengerfejeknél leggyakrabban kettős vezérmûtengellyel (DOHC). A vezérmûtengely mozgathatja a szelepeket himbán keresztül (az OHV elrendezésnél mindig), vagy közvetlenül, úgynevezett emelőtőkéken át. A vezérmûtengely forgatása az SV és OHV elrendezésnél egy fogaskerék-áttétellel közvetlenül történik. Az OHC elrendezésnél a felül elhelyezett vezérmûtengelyt a lassító áttétel fogaskerekéről vagy vezérmûlánccal, vagy fogasszíjjal vagy pedig királytengellyel forgatják. Ritkán az OHV elrendezésnél is használnak vezérmûláncot (pl. Škoda), illetve OHC vezérlésnél is előfordul a fogaskerekes meghajtás. Ennek az az előnye, hogy a fogaskeréknek nincs nyúlása és kisebb a játéka, tehát élettartama alatt végig pontosabb marad a szelepvezérlés, ezzel magasabb fordulatszámot téve lehetővé (pl. Honda VFR 750, RVF 750, NR 750). Lassú fordulatú hajómotoroknál találkozunk közvetlen meghajtással, a hajócsavar hajtómû nélkül csatlakozik a motortengelyhez. Itt a hátramenetet a dízelmotor forgásirányának megváltoztatásával érik el. Erre a célra a vezérmûtengely külön bütyökcsoportot tartalmaz az előre- ill. hátraforgáshoz. A csoport váltását a motor álló helyzetében a vezérmûtengely hosszirányú eltolásával érik el. Erre az időre egy emeltyû az összes szelepet felemeli, hogy a vezérmûtengely szabadon elmozdulhasson.
generálkivitelezés, generál, homlokzat szigetelés, építőipari cégek, generálkivitelező, nyílászáró csere, homlokzat felújítás, generálkivitelezés budapest, kivitelező cégek, nyílászáró felújítás
generálkivitelezés generál homlokzat szigetelés építőipari cégek generálkivitelező nyílászáró csere homlokzat felújítás generálkivitelezés budapest kivitelező cégek nyílászáró felújításgenerálkivitelezés, generál, homlokzat szigetelés, építőipari cégek, generálkivitelező, nyílászáró csere, homlokzat felújítás, generálkivitelezés budapest, kivitelező cégek, nyílászáró felújítás
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.